Short-Track

Plan pracy trenerów na rok szkolny 2015/16

drukuj

 PLAN PRACY TRENERÓW  SHORT – TRACKU  W ZSOMS w Białymstoku

                                         NA ROK SZKOLNY 2015/16

Trenerzy short-tracku:

1.      Karolina Konopko

2.      Adam Sadowski

3.      Artur Senczuk

4.      Jakub Jaworski

5.      Dariusz Kulesza

6.      Artur Kozłowski

Realizacja programu szkolenia uczniów uzdolnionych sportowo w ZSOMS

 

    Cele i zadania sztabu szkoleniowego w szkole mistrzostwa sportowego.

Celem zespołu trenerów w szkole mistrzostwa sportowego jest szkolenie uzdolnionej młodzieży na najwyższym poziomie sportowym, którego efektem ma być wprowadzenie
w przyszłości jak największej liczby uczniów – zawodników do kadry narodowej i olimpijskiej. Podczas 3 letniego w PG 8 oraz 3 letniego w XIII LO okresu nauki w szkole mistrzostwa sportowego uczniowie powinni systematycznie podnosić swój poziom wyszkolenia sportowego. Cały proces szkolenia w short-tracku powinien być racjonalnie wkomponowany w plan pracy szkoły i skoordynowany z jej funkcjonowaniem.

Do podstawowych zadań trenerów należą:

· Nabór  uzdolnionych ruchowo uczniów szkół podstawowych do PG 8 i XIII LO (ZSOMS)

· Wszechstronny rozwój cech motorycznych.

· Wdrożenie szerokiego programu nauczania i doskonalenia zadań techniczno - taktycznych        w short-tracku.

· Zapewnienie uczniom bezkolizyjnego uczestnictwa w procesie szkolenia sportowego
   i nauczania w szkole.

· Wielokierunkowa praca wychowawczo – pedagogiczna.

·Zapewnienie opieki medycznej w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz badań   diagnostycznych i specjalistycznych wynikających z procesu szkolenia sportowego.

· Prowadzenie selekcji dynamicznej w trakcie pobytu uczniów w szkole.

· Organizowanie w ramach ZSOMS pomocy dydaktycznej uczniom mającym trudności
w nauce wynikające z obciążeń szkolenia sportowego.

· Prowadzenie wszechstronnej współpracy z: Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Szybkiego, klubami macierzystymi zawodników i rodzicami.

Cele edukacyjne.

 Rozwijanie motywacji do podejmowania samodzielnych działań na rzecz harmonijnego   rozwoju fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych właściwości morfologicznych i funkcjonalnych w perspektywie osiągnięcia mistrzostwa sportowego.

2. Utrwalanie i pogłębianie znajomości zasad racjonalnej troski o zdrowie i sprawność fizyczną uwarunkowaną systematycznym uprawianiem short-tracku.

3. Dążenie do osiągnięcia mistrzostwa sportowego w short-tracku.

4. Wyrobienie odporności psychicznej związanej z  rywalizacją w short-tracku.

5. Starty w zawodach

6. Doskonalenie techniki i taktyki rozgrywania biegów

7. Intensyfikacja i optymalizacja treningu

8. Analiza filmów szkoleniowych i filmów z zawodów short-tracku

9. Konsultacje indywidualne z zawodnikiem.

10. Wdrażanie zasad samokontroli i samooceny wśród uczniów

11. Promocja Szkoły

Organizacja pracy trenerów

Spotkania trenerów i wymiana uwag dotyczących szkolenia w short-tracku, odbywają się  systematycznie. Każdy trener jest ściśle przydzielony do określonych działań związanych
z sekcją łyżwiarską.

 Charakterystyka  planu pracy trenerów ZSOMS

W programie szkoły mistrzostwa sportowego cele edukacyjne w zakresie ogólnego przygotowania specjalnego i szkolenia technicznego sformułowane są w postaci ogólnych zamierzeń trenera – nauczyciela, działań szkoły i osiągnięć uczniów.Aby ułatwić pracę trenerską, został stworzony program zajęć  z  short-tracku „OD GIMNAZJADY DO OLIMPIADY”, zajęcia dla klas gimnazjum i liceum. Program ten ma na celu efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej i standardach edukacyjnych. Za realizacje tego programu odpowiedzialni są trenerzy short-tracku.

  Bezpieczeństwo

Już w trakcie okresu przygotowawczego, na wakacjach uczniowie są informowani o zasadach BHP podczas obozów, na obiektach sportowych, gdzie trenują oraz samych zajęciach treningowych. W szatniach wywieszone zostają regulaminy porządkowe, przed wejściem po raz pierwszy na lód zawodnicy zapoznają się i czytają regulamin lodowiska na którym prowadzone są treningi oraz regulaminy siłowni, gabinetów odnowy, sali rozgrzewkowej czy stadionu lekkoatletycznego. Każdy z trenerów zobowiązany jest poinformować zawodników
o zasadach BHP

Ocenianie

Odbywa się zgodnie z Przedmiotowym Systemem Oceniania z wychowania fizycznego. Trenerzy bazują na PSO z danego roku szkolnego, czyli 2012/13.
Ewaluacja

Podczas pracy ze sportowcami, trenerzy dokonują oceny pracy swoich podopiecznych. Na podstawie tych obserwacji na bieżąco dokonywana jest korekta obciążeń treningowych co
w efekcie ma przynieść lepsze rezultaty na zawodach sportowych. Trenerzy systematycznie wymieniają się uwagami, spostrzeżeniami na temat pracy zawodników i efektów w postaci zajmowanych przez nich miejsc na zawodach sportowych.   Imprezy sportowe weryfikują, czy obciążenia treningowe są prawidłowe czy za mocne a może za małe. Ewaluacja w naszej sekcji short-tracku dokonywana jest w sposób ciągły bo tylko wtedy możemy wyeliminować wszelkie niedociągnięcia i wnieść odpowiednie poprawki.

Praca  z uczniem-sportowcem słabszym

W klasach sportowych i mistrzostwa sportowego następuje podział na grupy treningowe: uczniów
o lepszych wynikach sportowych i uczniów osiągających słabsze efekty szkoleniowe. Daje to możliwość układania jednolitych planów treningowych zawodnikom o podobnych predyspozycjach. W sytuacjach, gdy sportowiec osiąga lepszy wynik niż zawodnicy w grupie a zbliżony do grupy  silniejszej sportowo, wówczas rozpoczyna  treningi z bardziej wymagającymi. W każdej grupie treningowej trenerzy inaczej  motywują swoich zawodników, określają  inny poziom sukcesu. Każdego indywidualnie, gdyż sam short-track jest dyscypliną indywidualną. Dlatego tak ważną kwestią jest znajomość zawodników. 

Praca  z uczniem-sportowcem zdolnym

Praca z takim uczniem ma na celu przede wszystkim lepszy rozwój i zakładane  wyższe cele sportowe jak: awans do reprezentacji Polski, na ME, MŚJ, MŚ czy Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Przy utalentowanych zawodnikach następuje indywidualizacja systemu szkolenia, po to by wszelkie obciążenia treningowe przynosiły efekt w tym konkretnym przypadku, u tego konkretnego zawodnika. Zawodnik  wtedy ma szansę osiągnąć zamierzony wynik na konkretnych zawodach mistrzowskich.

 Kontrola procesu szkolenia

Treścią kontroli  przez trenerów jest:

· ocena stanu organizmu i zdrowia zawodnika

· ocena obciążeń treningowych

· ocena techniki

· ocena wyników sportowych :

- liczba  odbytych zawodów

- rodzaje zwycięstw i porażek

- zasób prezentowanej techniki

- efektywność stosowanej techniki

- uzyskany wynik sportowy

· ocena sprawności motorycznej

Współzawodnictwo sportowe

Zgodne z duchem walki sportowej, zgodne z zasadami „fair play”.Kształtowanie postaw moralnych i społecznych w oparciu o wartości tkwiące w treningu i  rywalizacji w short-tracku m.in.: wytrwałości, systematyczności, odpowiedzialności, samodyscypliny, zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki. Przez cały okres pracy z uczniem-sportowcem.

Integracja społeczności uczniowskiej

Współuczestniczenie z uczniami klas ogólnych w zawodach sportowych w szkole jak
i imprezach zgodnych z kalendarzem SZS. Ukazywanie innym, że poprzez ciężką i wytrwałą pracę każdego dnia można osiągać sukcesy, wspierać słabszych, motywując ich do rozwoju swoich talentów poprzez aktywność ruchową.

Główne środki oddziaływania wychowawczego przez trenerów

· osobisty przykład

· odpowiednio dobrane i stosowane formy ćwiczebne wykluczające działania

niezgodne z przepisami,

· stosowanie perswazji w przypadku zachowań agresywnych

· rozmowy dotyczące etyki sportowca,

· uświadamianie konieczności dokładnej znajomości przepisów,

· niedopuszczanie możliwości kwestionowania decyzji sędziego,

· stosowanie nagród i wyróżnień oraz kar adekwatnych do przewinienia.

.ścisły kontakt z wychowawcami internatów oraz kontrola, gdzie mieszkają uczniowie

Przygotowanie psychiczne i teoretyczne:

· kształtowanie pozytywnych postaw społecznych

· kształtowanie czasu reakcji, czucia przestrzeni, koordynacji

· rozwijanie koncentracji i podzielności uwagi

· doskonalenie myślenia taktycznego

· kształtowanie odporności psychicznej

· uwagi, wyjaśnienia , porady podczas treningów i zawodów

· przeprowadzanie zajęć teoretycznych – oglądanie filmów szkoleniowych

· uczestnictwo w spotkaniach, pogadankach, wykładach

Integracja środowiskowa

 Promocja szkoły na terenie miasta, w Polsce, za granicą. Organizacja imprez short-tracku krajowych i międzynarodowych na lodowisku w mieście, spotkania okolicznościowe
z mieszkańcami, kształtowanie pozytywnego wizerunku w mass mediach w sposób ciągły. Na wizerunek pracują wszyscy trenerzy, zawodnicy i nauczyciele innych przedmiotów.
 

Kwalifikacje zawodowe

Każdy trener wzbogaca swój warsztat pracy nie tylko sportowy, ale także w aspekcie dydaktycznym, czy wychowawczym. Bierze udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, kursach, warsztatach
 systematycznie.

Struktura szkolenia sportowego realizowana w ZSOMS przez trenerów  Short-tracku

CELE  I  ZAŁOŻENIA  PROGRAMOWE

Założeniem  długofalowego  cyklu  szkolenia  sportowego  młodych  łyżwiarzy  jest  wykształcenie  w  maksymalnym  stopniu  wszystkich  czynników,  które  pozwolą  uzyskiwać  wyniki  na  poziomie  mistrzostwa  sportowego.  Długoletni  proces  szkolenia,  uwarunkowany  prawami  rozwoju  biologicznego  wyodrębnia  trzy  jego  etapy:

a)wszechstronny 

b)ukierunkowany

c)specjalny

1.Etap  treningu  wszechstronnego  (klasy  IV -  VI  - dotyczy  szkół: SP.1 i SP.6, ściśle współpracujących z ZSOMS)

 

            Jest  to  bardzo  ważny  okres  mający  ogromne  znaczenie  dla  dalszego  szkolenia  sportowego.  Zadaniem  tej  fazy  jest  przygotowanie  aparatu  ruchowego  do  przyszłych  obciążeń  treningowo-startowych,  rozwój  układu  krążenia  i  oddychania  oraz  nauczanie  techniki  różnych  dyscyplin  sportowych,  w  tym  techniki  łyżwiarstwa  szybkiego. 

            Proces  szkoleniowy  powinien  mieć  charakter  ciągły  i  całoroczny.  Zajęcia 
o  charakterze  wszechstronnym  i   ukierunkowanym  stanowią  podbudowę  na  której  będzie  się  odbywało  dalsze  doskonalenie  młodych łyżwiarzy.  Ćwiczenia  wszechstronne 
i  ukierunkowane  stanowią    90 % ,  a ćwiczenia  ukierunkowane  10 %  zajęć.  Objętość  prowadzonych  zajęć  i  ich  wszechstronny  charakter  powinny  być  dostosowany  do  możliwości  ćwiczących.  Mała  intensywność  oraz  zabawowa  forma  ćwiczeń  ruchowych  zapobiegają  znużeniu  i  przedwczesnemu  zmniejszeniu  zainteresowania  tą  dyscypliną  sportu.  Należy  unikać  prowadzenia  zajęć  w  formie  ścisłej,  a  nauczanie  techniki  łyżwiarstwa  szybkiego  realizować  metodą  syntetyczną,  wzbogaconą  bardzo  dobrym  pokazem.

            System  współzawodnictwa  sportowego  na  tym  etapie  ma  mieć  charakter  zabawowy  i  wszechstronny.  Dzieci  z  klasy  IV –VI  powinny  uczestniczyć  we  wszystkich  dyscyplinach  sportu  organizowanych  w  ciągu  całego  roku  szkolnego.  W  okresie  zimowym  uczniowie  uprawiający  SHORT-TRACK uczestniczą  również 
w  zawodach  zespołowych,  takich  jak  Błękitna  Sztafeta,  gdyż  ta  konkurencja  poprawia  szybkość  jazdy  na  łyżwach,  zwinność,  orientację,  wolę  walki  i  inne  cechy  psychofizyczne  niezbędne  w  jeździe  szybkiej  na  krótkim  torze.

 

2.Etap  szkolenia  ukierunkowanego  (I  i  II  klasa  Publicznego  Gimnazjum)

            Głównym  zadaniem  tego  etapu  jest  przygotowanie   organizmu  do  przyszłych  obciążeń  treningowo-startowych  oraz  doskonalenie  umiejętności  technicznych 

i  taktycznych  SHORT-TRACKU.  Należy  nadal  kontynuować  pracę  o  charakterze  wszechstronnym,  jak  również  położyć  akcent  na  rozwój  cech  motorycznych  mających  istotne  znaczenie  w  łyżwiarstwie  szybkim.  W  dalszym  ciągu  zajęcia  treningowe  charakteryzuje  duża  objętość  i  mała  intensywność  oraz  ukierunkowanie  na  nauczanie  techniki  i  taktyki  rozgrywania  poszczególnych  biegów.  Do  środków  treningowych  stosowanych  w  nauczaniu  techniki   należą:  jazda  na  łyżwach,  jazda  na  łyżworolkach  oraz  ćwiczenia  imitacyjne  (ukierunkowane)

            Współzawodnictwo  sportowe  w  łyżwiarstwie  szybkim  na  torze krótkim  dla  uczniów   obejmuje  zawody  wojewódzkie,  międzywojewódzkie  i  ogólnopolskie  rozgrywane  na  dystansach:  500m,  777m, 800m,  1000m,  1500m  oraz  w  sztafetach  na  2000m.  Najlepsi  zawodnicy  uczestniczą  również  w  zawodach  międzynarodowych.

 

3.Etap  szkolenia  specjalnego.

FAZA  BAZOWA 

(III  klasa  Publicznego  Gimnazjum  i  I  klasa  Liceum  Ogólnokształcącego)

Głównym  celem  na  tym  etapie  szkolenia  jest  rozwój  cech  sprawności  specjalnej  dominującej  w  łyżwiarstwie  szybkim  na  torze  krótkim.  Szkolenie  specjalistyczne  charakteryzuje  się  systematycznie  zwiększanymi  obciążeniami  treningowymi 

i  startowymi.  W  klasie  III  PG  przeważa  jeszcze  nauczanie   i  doskonalenie  techniki 
i  taktyki  a  w  I  klasie  LO  intensyfikuje  się  treningi    doprowadzając  łyżwiarzy  do  coraz  wyższej  formy  sportowej.  Dominować  powinny  zajęcia  o  dużej  intensywności,  co  związane  jest  z  osiągnięciem  przez  zawodników  w  tym  wieku  optymalnego  rozwoju  fizycznego  poprzedzonego  długim  stażem  treningowym.  Wzrasta  roczna  objętość  pracy.  Wszechstronne  przygotowanie  fizyczne  wynosi  około  20%,  ukierunkowane  30 %, 
a  przygotowanie  specjalistyczne  około 50 % całej  objętości  pracy.

            Ważnym  sprawdzianem  szkoleniowo-startowym jest  start  w  Zimowej  Ogólnopolskiej  Olimpiadzie  Zimowej  oraz  w  Mistrzostwach  Polski.  Ponadto  zawodnicy  startują  w  cyklu  Ogólnopolskich  Zawodów  Rankingowych,  w  Pucharze  Polski  oraz 
w  zawodach  międzynarodowych.  Dla  tej  kategorii  wiekowej  są  przewidziane  następujące  dystanse:  500m,  777m, 800m,  1000m,  1500m  i  sztafeta  3000m.

FAZA  MAKSYMALNYCH  OSIĄGNIĘĆ

(II  i III klasa  Liceum  Ogólnokształcącego)

Wieloletnie,  systematyczne  szkolenie  zawodników pozwala  na  zorganizowanie 

w  tym  etapie  szkolenia  procesu  szkolenia  na  najwyższym  poziomie.  W  tym  okresie  zwiększa  się  udział  środków  przygotowania  specjalnego  do  około  70%  ogólnej  pracy  treningowej.  Objętość  i  intensywność  osiąga  objętość  maksymalną.  Szeroko  stosuje  się  zajęcia  o  dużych  obciążeniach.

            Zawodnicy  startują  w  Mistrzostwach  Polski  Seniorów  i  Juniorów.  Najlepsi  reprezentują  Polskę  w  Mistrzostwach  Świata  i  Europy  oraz  w  zawodach  międzynarodowych.  Ponadto  zawodnicy  startują  w  cyklu  Ogólnopolskich  Zawodów  Rankingowych  i  w  Pucharze  Polski. 

Treści programowe

Założenia organizacyjno – szkoleniowe.

Obserwacje wieloletniej drogi do mistrzostwa sportowego w short-tracku wyraźnie określają ważność każdego etapu tej drogi. Szybkie zmiany adaptacyjne i rozwoju osobniczego, jakie zachodzą w organizmie młodego łyżwiarza mogą doprowadzić do ominięcia okresu rozwoju określonej cechy, która w przyszłości mogłaby zadecydować o osiągnięciu wybitnych wyników. Podstawowym zadaniem przedstawionego powyżej programu jest właśnie nie

dopuścić do podobnych przeoczeń oraz optymalizacji zabiegów szkoleniowych. Jego celem nadrzędnym jest umożliwienie doprowadzenia zawodnika do mistrzostwa sportowego
w short-tracku przy pełnym uwzględnieniu celu wychowawczego oraz przestrzeganiu zasad wszechstronnego rozwoju fizycznego i intelektualnego.

Celem programu jest osiągnięcie mistrzostwa w short – tracku poprzez:

·         Harmonijny rozwój fizyczny dzięki odpowiedniemu doborowi środków i metod dostosowanych do możliwości rozwojowo – poznawczych zawodnika.

·         Prawidłowy rozwój i kształtowanie cech psychicznych i motorycznych

·         Wyposażenie zawodnika w fundamentalne postawy techniczno – taktyczne.

·         Kształtowanie społecznie pożądanych postaw w działaniu indywidualnym, jak
i zespołowym.

·         Intelektualizacja procesu szkolenia:

·         dostarczenie wiadomości z dziedziny teorii treningu

- informacje na temat higieny osobistej

- prowadzenie własnej dokumentacji szkoleniowej

Formy organizacji szkolenia

Proces szkolenia w ZSOMS odbywa się poprzez:

· Szkolenie w obiektach ZSOMS oraz BOSiR Białystok

Wszystkie  obiekty  sportowe  w  Białymstoku na  których  odbywa  się  szkolenie  łyżwiarzy:

·         obiekty ZSOMS ul. Konopnickiej 3

·         sztuczne lodowisko

·         stadion  lekkoatletyczny  z  bieżnią  tartanową

·         sala  rozgrzewkowa  z  bieżnią  tartanową  i  lustrami

·         siłownia

znajdują  się  pod  adresem: BOSiR 15-320  Białystok  ul. 11  Listopada  28.

· Szkolenie podczas konsultacji szkoleniowych

· Szkolenie podczas zgrupowań zimowych i letnich

· Szkolenie wyznaczonych uczniów w zgrupowaniach kadry narodowej

· Udział w zawodach kalendarza  OZR i PP

· Udział w okresowych badaniach lekarskich i próbach wydolnościowych

· Wykonywanie sprawdzianów i testów sprawnościowych.

opracował:

Trener II kl.
mgr Artur Kozłowski

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pi
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

21 listopada 2024

Imieniny:
Janusza, Marii, Reginy