PLAN PRACY TRENERÓW SHORT – TRACKU W ZSOMS w Białymstoku
NA ROK SZKOLNY 2015/16
Trenerzy short-tracku:
1. Karolina Konopko
2. Adam Sadowski
3. Artur Senczuk
4. Jakub Jaworski
5. Dariusz Kulesza
6. Artur Kozłowski
Realizacja programu szkolenia uczniów uzdolnionych sportowo w ZSOMS
Cele i zadania sztabu szkoleniowego w szkole mistrzostwa sportowego.
Celem zespołu trenerów w szkole mistrzostwa sportowego jest szkolenie uzdolnionej młodzieży na najwyższym poziomie sportowym, którego efektem ma być wprowadzenie
w przyszłości jak największej liczby uczniów – zawodników do kadry narodowej i olimpijskiej. Podczas 3 letniego w PG 8 oraz 3 letniego w XIII LO okresu nauki w szkole mistrzostwa sportowego uczniowie powinni systematycznie podnosić swój poziom wyszkolenia sportowego. Cały proces szkolenia w short-tracku powinien być racjonalnie wkomponowany w plan pracy szkoły i skoordynowany z jej funkcjonowaniem.
Do podstawowych zadań trenerów należą:
· Nabór uzdolnionych ruchowo uczniów szkół podstawowych do PG 8 i XIII LO (ZSOMS)
· Wszechstronny rozwój cech motorycznych.
· Wdrożenie szerokiego programu nauczania i doskonalenia zadań techniczno - taktycznych w short-tracku.
· Zapewnienie uczniom bezkolizyjnego uczestnictwa w procesie szkolenia sportowego
i nauczania w szkole.
· Wielokierunkowa praca wychowawczo – pedagogiczna.
·Zapewnienie opieki medycznej w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz badań diagnostycznych i specjalistycznych wynikających z procesu szkolenia sportowego.
· Prowadzenie selekcji dynamicznej w trakcie pobytu uczniów w szkole.
· Organizowanie w ramach ZSOMS pomocy dydaktycznej uczniom mającym trudności
w nauce wynikające z obciążeń szkolenia sportowego.
· Prowadzenie wszechstronnej współpracy z: Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Szybkiego, klubami macierzystymi zawodników i rodzicami.
Cele edukacyjne.
Rozwijanie motywacji do podejmowania samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych właściwości morfologicznych i funkcjonalnych w perspektywie osiągnięcia mistrzostwa sportowego.
2. Utrwalanie i pogłębianie znajomości zasad racjonalnej troski o zdrowie i sprawność fizyczną uwarunkowaną systematycznym uprawianiem short-tracku.
3. Dążenie do osiągnięcia mistrzostwa sportowego w short-tracku.
4. Wyrobienie odporności psychicznej związanej z rywalizacją w short-tracku.
5. Starty w zawodach
6. Doskonalenie techniki i taktyki rozgrywania biegów
7. Intensyfikacja i optymalizacja treningu
8. Analiza filmów szkoleniowych i filmów z zawodów short-tracku
9. Konsultacje indywidualne z zawodnikiem.
10. Wdrażanie zasad samokontroli i samooceny wśród uczniów
11. Promocja Szkoły
Organizacja pracy trenerów
Spotkania trenerów i wymiana uwag dotyczących szkolenia w short-tracku, odbywają się systematycznie. Każdy trener jest ściśle przydzielony do określonych działań związanych
z sekcją łyżwiarską.
Charakterystyka planu pracy trenerów ZSOMS
W programie szkoły mistrzostwa sportowego cele edukacyjne w zakresie ogólnego przygotowania specjalnego i szkolenia technicznego sformułowane są w postaci ogólnych zamierzeń trenera – nauczyciela, działań szkoły i osiągnięć uczniów.Aby ułatwić pracę trenerską, został stworzony program zajęć z short-tracku „OD GIMNAZJADY DO OLIMPIADY”, zajęcia dla klas gimnazjum i liceum. Program ten ma na celu efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej i standardach edukacyjnych. Za realizacje tego programu odpowiedzialni są trenerzy short-tracku.
Bezpieczeństwo
Już w trakcie okresu przygotowawczego, na wakacjach uczniowie są informowani o zasadach BHP podczas obozów, na obiektach sportowych, gdzie trenują oraz samych zajęciach treningowych. W szatniach wywieszone zostają regulaminy porządkowe, przed wejściem po raz pierwszy na lód zawodnicy zapoznają się i czytają regulamin lodowiska na którym prowadzone są treningi oraz regulaminy siłowni, gabinetów odnowy, sali rozgrzewkowej czy stadionu lekkoatletycznego. Każdy z trenerów zobowiązany jest poinformować zawodników
o zasadach BHP
Ocenianie
Odbywa się zgodnie z Przedmiotowym Systemem Oceniania z wychowania fizycznego. Trenerzy bazują na PSO z danego roku szkolnego, czyli 2012/13.
Ewaluacja
Podczas pracy ze sportowcami, trenerzy dokonują oceny pracy swoich podopiecznych. Na podstawie tych obserwacji na bieżąco dokonywana jest korekta obciążeń treningowych co
w efekcie ma przynieść lepsze rezultaty na zawodach sportowych. Trenerzy systematycznie wymieniają się uwagami, spostrzeżeniami na temat pracy zawodników i efektów w postaci zajmowanych przez nich miejsc na zawodach sportowych. Imprezy sportowe weryfikują, czy obciążenia treningowe są prawidłowe czy za mocne a może za małe. Ewaluacja w naszej sekcji short-tracku dokonywana jest w sposób ciągły bo tylko wtedy możemy wyeliminować wszelkie niedociągnięcia i wnieść odpowiednie poprawki.
Praca z uczniem-sportowcem słabszym
W klasach sportowych i mistrzostwa sportowego następuje podział na grupy treningowe: uczniów
o lepszych wynikach sportowych i uczniów osiągających słabsze efekty szkoleniowe. Daje to możliwość układania jednolitych planów treningowych zawodnikom o podobnych predyspozycjach. W sytuacjach, gdy sportowiec osiąga lepszy wynik niż zawodnicy w grupie a zbliżony do grupy silniejszej sportowo, wówczas rozpoczyna treningi z bardziej wymagającymi. W każdej grupie treningowej trenerzy inaczej motywują swoich zawodników, określają inny poziom sukcesu. Każdego indywidualnie, gdyż sam short-track jest dyscypliną indywidualną. Dlatego tak ważną kwestią jest znajomość zawodników.
Praca z uczniem-sportowcem zdolnym
Praca z takim uczniem ma na celu przede wszystkim lepszy rozwój i zakładane wyższe cele sportowe jak: awans do reprezentacji Polski, na ME, MŚJ, MŚ czy Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Przy utalentowanych zawodnikach następuje indywidualizacja systemu szkolenia, po to by wszelkie obciążenia treningowe przynosiły efekt w tym konkretnym przypadku, u tego konkretnego zawodnika. Zawodnik wtedy ma szansę osiągnąć zamierzony wynik na konkretnych zawodach mistrzowskich.
Kontrola procesu szkolenia
Treścią kontroli przez trenerów jest:
· ocena stanu organizmu i zdrowia zawodnika
· ocena obciążeń treningowych
· ocena techniki
· ocena wyników sportowych :
- liczba odbytych zawodów
- rodzaje zwycięstw i porażek
- zasób prezentowanej techniki
- efektywność stosowanej techniki
- uzyskany wynik sportowy
· ocena sprawności motorycznej
Współzawodnictwo sportowe
Zgodne z duchem walki sportowej, zgodne z zasadami „fair play”.Kształtowanie postaw moralnych i społecznych w oparciu o wartości tkwiące w treningu i rywalizacji w short-tracku m.in.: wytrwałości, systematyczności, odpowiedzialności, samodyscypliny, zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki. Przez cały okres pracy z uczniem-sportowcem.
Integracja społeczności uczniowskiej
Współuczestniczenie z uczniami klas ogólnych w zawodach sportowych w szkole jak
i imprezach zgodnych z kalendarzem SZS. Ukazywanie innym, że poprzez ciężką i wytrwałą pracę każdego dnia można osiągać sukcesy, wspierać słabszych, motywując ich do rozwoju swoich talentów poprzez aktywność ruchową.
Główne środki oddziaływania wychowawczego przez trenerów
· osobisty przykład
· odpowiednio dobrane i stosowane formy ćwiczebne wykluczające działania
niezgodne z przepisami,
· stosowanie perswazji w przypadku zachowań agresywnych
· rozmowy dotyczące etyki sportowca,
· uświadamianie konieczności dokładnej znajomości przepisów,
· niedopuszczanie możliwości kwestionowania decyzji sędziego,
· stosowanie nagród i wyróżnień oraz kar adekwatnych do przewinienia.
.ścisły kontakt z wychowawcami internatów oraz kontrola, gdzie mieszkają uczniowie
Przygotowanie psychiczne i teoretyczne:
· kształtowanie pozytywnych postaw społecznych
· kształtowanie czasu reakcji, czucia przestrzeni, koordynacji
· rozwijanie koncentracji i podzielności uwagi
· doskonalenie myślenia taktycznego
· kształtowanie odporności psychicznej
· uwagi, wyjaśnienia , porady podczas treningów i zawodów
· przeprowadzanie zajęć teoretycznych – oglądanie filmów szkoleniowych
· uczestnictwo w spotkaniach, pogadankach, wykładach
Integracja środowiskowa
Promocja szkoły na terenie miasta, w Polsce, za granicą. Organizacja imprez short-tracku krajowych i międzynarodowych na lodowisku w mieście, spotkania okolicznościowe
z mieszkańcami, kształtowanie pozytywnego wizerunku w mass mediach w sposób ciągły. Na wizerunek pracują wszyscy trenerzy, zawodnicy i nauczyciele innych przedmiotów.
Kwalifikacje zawodowe
Każdy trener wzbogaca swój warsztat pracy nie tylko sportowy, ale także w aspekcie dydaktycznym, czy wychowawczym. Bierze udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, kursach, warsztatach
systematycznie.
Struktura szkolenia sportowego realizowana w ZSOMS przez trenerów Short-tracku
CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Założeniem długofalowego cyklu szkolenia sportowego młodych łyżwiarzy jest wykształcenie w maksymalnym stopniu wszystkich czynników, które pozwolą uzyskiwać wyniki na poziomie mistrzostwa sportowego. Długoletni proces szkolenia, uwarunkowany prawami rozwoju biologicznego wyodrębnia trzy jego etapy:
a)wszechstronny
b)ukierunkowany
c)specjalny
1.Etap treningu wszechstronnego (klasy IV - VI - dotyczy szkół: SP.1 i SP.6, ściśle współpracujących z ZSOMS)
Jest to bardzo ważny okres mający ogromne znaczenie dla dalszego szkolenia sportowego. Zadaniem tej fazy jest przygotowanie aparatu ruchowego do przyszłych obciążeń treningowo-startowych, rozwój układu krążenia i oddychania oraz nauczanie techniki różnych dyscyplin sportowych, w tym techniki łyżwiarstwa szybkiego.
Proces szkoleniowy powinien mieć charakter ciągły i całoroczny. Zajęcia
o charakterze wszechstronnym i ukierunkowanym stanowią podbudowę na której będzie się odbywało dalsze doskonalenie młodych łyżwiarzy. Ćwiczenia wszechstronne
i ukierunkowane stanowią 90 % , a ćwiczenia ukierunkowane 10 % zajęć. Objętość prowadzonych zajęć i ich wszechstronny charakter powinny być dostosowany do możliwości ćwiczących. Mała intensywność oraz zabawowa forma ćwiczeń ruchowych zapobiegają znużeniu i przedwczesnemu zmniejszeniu zainteresowania tą dyscypliną sportu. Należy unikać prowadzenia zajęć w formie ścisłej, a nauczanie techniki łyżwiarstwa szybkiego realizować metodą syntetyczną, wzbogaconą bardzo dobrym pokazem.
System współzawodnictwa sportowego na tym etapie ma mieć charakter zabawowy i wszechstronny. Dzieci z klasy IV –VI powinny uczestniczyć we wszystkich dyscyplinach sportu organizowanych w ciągu całego roku szkolnego. W okresie zimowym uczniowie uprawiający SHORT-TRACK uczestniczą również
w zawodach zespołowych, takich jak Błękitna Sztafeta, gdyż ta konkurencja poprawia szybkość jazdy na łyżwach, zwinność, orientację, wolę walki i inne cechy psychofizyczne niezbędne w jeździe szybkiej na krótkim torze.
2.Etap szkolenia ukierunkowanego (I i II klasa Publicznego Gimnazjum)
Głównym zadaniem tego etapu jest przygotowanie organizmu do przyszłych obciążeń treningowo-startowych oraz doskonalenie umiejętności technicznych
i taktycznych SHORT-TRACKU. Należy nadal kontynuować pracę o charakterze wszechstronnym, jak również położyć akcent na rozwój cech motorycznych mających istotne znaczenie w łyżwiarstwie szybkim. W dalszym ciągu zajęcia treningowe charakteryzuje duża objętość i mała intensywność oraz ukierunkowanie na nauczanie techniki i taktyki rozgrywania poszczególnych biegów. Do środków treningowych stosowanych w nauczaniu techniki należą: jazda na łyżwach, jazda na łyżworolkach oraz ćwiczenia imitacyjne (ukierunkowane)
Współzawodnictwo sportowe w łyżwiarstwie szybkim na torze krótkim dla uczniów obejmuje zawody wojewódzkie, międzywojewódzkie i ogólnopolskie rozgrywane na dystansach: 500m, 777m, 800m, 1000m, 1500m oraz w sztafetach na 2000m. Najlepsi zawodnicy uczestniczą również w zawodach międzynarodowych.
3.Etap szkolenia specjalnego.
FAZA BAZOWA
(III klasa Publicznego Gimnazjum i I klasa Liceum Ogólnokształcącego)
Głównym celem na tym etapie szkolenia jest rozwój cech sprawności specjalnej dominującej w łyżwiarstwie szybkim na torze krótkim. Szkolenie specjalistyczne charakteryzuje się systematycznie zwiększanymi obciążeniami treningowymi
i startowymi. W klasie III PG przeważa jeszcze nauczanie i doskonalenie techniki
i taktyki a w I klasie LO intensyfikuje się treningi doprowadzając łyżwiarzy do coraz wyższej formy sportowej. Dominować powinny zajęcia o dużej intensywności, co związane jest z osiągnięciem przez zawodników w tym wieku optymalnego rozwoju fizycznego poprzedzonego długim stażem treningowym. Wzrasta roczna objętość pracy. Wszechstronne przygotowanie fizyczne wynosi około 20%, ukierunkowane 30 %,
a przygotowanie specjalistyczne około 50 % całej objętości pracy.
Ważnym sprawdzianem szkoleniowo-startowym jest start w Zimowej Ogólnopolskiej Olimpiadzie Zimowej oraz w Mistrzostwach Polski. Ponadto zawodnicy startują w cyklu Ogólnopolskich Zawodów Rankingowych, w Pucharze Polski oraz
w zawodach międzynarodowych. Dla tej kategorii wiekowej są przewidziane następujące dystanse: 500m, 777m, 800m, 1000m, 1500m i sztafeta 3000m.
FAZA MAKSYMALNYCH OSIĄGNIĘĆ
(II i III klasa Liceum Ogólnokształcącego)
Wieloletnie, systematyczne szkolenie zawodników pozwala na zorganizowanie
w tym etapie szkolenia procesu szkolenia na najwyższym poziomie. W tym okresie zwiększa się udział środków przygotowania specjalnego do około 70% ogólnej pracy treningowej. Objętość i intensywność osiąga objętość maksymalną. Szeroko stosuje się zajęcia o dużych obciążeniach.
Zawodnicy startują w Mistrzostwach Polski Seniorów i Juniorów. Najlepsi reprezentują Polskę w Mistrzostwach Świata i Europy oraz w zawodach międzynarodowych. Ponadto zawodnicy startują w cyklu Ogólnopolskich Zawodów Rankingowych i w Pucharze Polski.
Treści programowe
Założenia organizacyjno – szkoleniowe.
Obserwacje wieloletniej drogi do mistrzostwa sportowego w short-tracku wyraźnie określają ważność każdego etapu tej drogi. Szybkie zmiany adaptacyjne i rozwoju osobniczego, jakie zachodzą w organizmie młodego łyżwiarza mogą doprowadzić do ominięcia okresu rozwoju określonej cechy, która w przyszłości mogłaby zadecydować o osiągnięciu wybitnych wyników. Podstawowym zadaniem przedstawionego powyżej programu jest właśnie nie
dopuścić do podobnych przeoczeń oraz optymalizacji zabiegów szkoleniowych. Jego celem nadrzędnym jest umożliwienie doprowadzenia zawodnika do mistrzostwa sportowego
w short-tracku przy pełnym uwzględnieniu celu wychowawczego oraz przestrzeganiu zasad wszechstronnego rozwoju fizycznego i intelektualnego.
Celem programu jest osiągnięcie mistrzostwa w short – tracku poprzez:
· Harmonijny rozwój fizyczny dzięki odpowiedniemu doborowi środków i metod dostosowanych do możliwości rozwojowo – poznawczych zawodnika.
· Prawidłowy rozwój i kształtowanie cech psychicznych i motorycznych
· Wyposażenie zawodnika w fundamentalne postawy techniczno – taktyczne.
· Kształtowanie społecznie pożądanych postaw w działaniu indywidualnym, jak
i zespołowym.
· Intelektualizacja procesu szkolenia:
· dostarczenie wiadomości z dziedziny teorii treningu
- informacje na temat higieny osobistej
- prowadzenie własnej dokumentacji szkoleniowej
Formy organizacji szkolenia
Proces szkolenia w ZSOMS odbywa się poprzez:
· Szkolenie w obiektach ZSOMS oraz BOSiR Białystok
Wszystkie obiekty sportowe w Białymstoku na których odbywa się szkolenie łyżwiarzy:
· obiekty ZSOMS ul. Konopnickiej 3
· sztuczne lodowisko
· stadion lekkoatletyczny z bieżnią tartanową
· sala rozgrzewkowa z bieżnią tartanową i lustrami
· siłownia
znajdują się pod adresem: BOSiR 15-320 Białystok ul. 11 Listopada 28.
· Szkolenie podczas konsultacji szkoleniowych
· Szkolenie podczas zgrupowań zimowych i letnich
· Szkolenie wyznaczonych uczniów w zgrupowaniach kadry narodowej
· Udział w zawodach kalendarza OZR i PP
· Udział w okresowych badaniach lekarskich i próbach wydolnościowych
· Wykonywanie sprawdzianów i testów sprawnościowych.
opracował:
Trener II kl.
mgr Artur Kozłowski